Quentin Massys

Quentin Massys, flamarı ressamı (Louvain 1466’-ya doğr.-Anvers 1530). 1491’de Anvers’e yerleşti, Anvers okulunun asıl kurucusudur. XV. yy.ın mirasını benimsedi; aynı zamanda, İtalya’dan, özellikle Vinci ve Raf-faello’dan aldığı yenilikleri sanatına ihtiyatla ve ölçülülükle kattı. İlk Madonna’-ları ve Çarmıh’lın gotik üslûbundadır. Aziz Anna’nın Soyu (1510, Brüksel müzesi) ve İsa’nın Toprağa Verilişi (1509-1511, Anvers müzesi) git i büyük triptiklerinde, figürlerdeki kıvraklık, düzgün bir güzelliğe sahip olan kadınlar, klasik yapı, uzakların maviliği, renklerin akıcılığı Matsys resminin yeniliğini ortaya koyar (Anvers’teki Magdalena tablosu). Quinten Matsys, yaşadığı yüksek kültür ortamını portrelerinde yansıttı: Bar berini sarayındaki (Roma) E-rasmus, Longford Castle’daki Peter Gillis, Liechtenstein galerisindeki (Viyana) Piskoposluk Meclisi Üyesi. Banker ve Karısı’n-da (Louvre) ressam, Jean Van Eyck’in kaybolan bir eserinin konusunu canlandırdı ve günlük hayat sahnelerinin konu edilmesi yolunda ilk adımı attı. Quinten Matsys, dostu Erasmus gibi gelenekle bağlarını büsbütün koparmakta bocalayan bir reformcudur. — Oğullarının ikisi de ressamdı: jan (Anvers 1505’e doğr. – ay.y. 1575), 1544-1568 arasında İtalya’da kaldı. Son e-serleriyle fontainebleau sanatı arasında yakınlık vardır (Flora, Hamburg müzesi). E-serleri, Anvers, Augsburg, Boston, Brüksel müzelerindedir. — cornelîs (Anvers 1508’e loğr.-ay.y. 1560’a doğr.). Manzara ressamı olarak tanındı; aynı zamanda günlük hayattan sahneler çizdi, Onun eserlerinde halk zevki ve mizah yeteneği göze çarpar. Cotnelis, bu yanıyle Bruegel’in habercisi sayılır. Eserleri, Amsterdam, Anvers, Berlin müzelerindedir. Cornelis, ayrıca, usta ressamların tablolarından gravürler yaptı, (l)

Yorum yazın