Claude Monet Kimdir

Claude Monet Kimdir , Claude Monet Hayatı ve eserleri hakkında bilgiler

Claude Monet KimdirFransız ressamı (Paris, 1840-Givemy, Eure, 1926).Le Havre’lı bir tüccarın oğlu olan Claude Oscar Monet, henüz kolej öğrencisiyken karikatüre olan yeteneğiyle dikkati çekti. Boudin, jongkind ve Courbet’yle tanışması gençlik yıllarını büyük ölçüde etkiledi. Karikatürcü yanını fark etmiş olan Boudin, 1858’e doğru Monet’yi “motif üstünde” çalışmaya çağırdı. Bu, genç sanatçı için kesin sonuca götüren bir deneyim oldu. 1859’da Monet, çocukluk ve gençlik yıllarını geçirmiş olduğu Le Havre’dan ayrılarak Paris’e gitti. Daha çok hayvan resmi yapan Constant Troyon’un (1810-1865) desteğiyle bu kentte uzun süre kaldı. Bununla birlikte Thomas Couture’ün (1815-1897) atölyesine girmeyi reddedip İsviçre Akademisi’ne yazıldı ve orada Pissarro’yla tanıştı. İki yıl süreyle Cezayir’ de askerlik yaptıktan sonra Paris’e dönen sanatçı, 1862’de ressam Charles Gleyre’in atölyesine girdi. Boudin’ in kendisini açık havada çalışmaya heveslendirdiği gibi Monet de, Frédéric Bazille (1841-1870), Renoir ve Sisley’i, kendisini Fontainebleau ormanında izlemeleri konusunda ikna etti. Mayıs 1864’te Bazille, Boudin ve Hollandalı jongkind (1819-1891) ile birlikte Normandiya kıyılarında resim yapmak üzere Monet’ye katıldı.

 

 

İZLENİMCİLİK YILLARININ BAŞLANGICI

Bu tarihten sonra Monet artık resmi, takmak haline gelmiş bir uğraş olarak görmeye başlamıştı; gene aynı tarihlerde, Monet’nin atölye dışına çıkarak gerçekleştirdiği ve ileride kendisini izlenimci ressamların izlenimciliği en çok benimsemiş olanı durumuna getiren çalışma biçiminde bazı sanatçıların etkileri göze çarpıyordu. Sözgelimi, Honfleur Dalgakıranı nda (1864) Boudin ve jongkind’den öğrendikleri, Chailly Sokağı’nda (1865) Corot’nun etkileri ve Camille Monet’de (1866) Manet örneğinin izleri açıkça görülür.
Sanatçının geleneksel olarak “bir ruh halini”nin aktarımına özen gösteren klasik manzara resmi anlayışından uzaklaşması Bahçedeki Kadınlar (1866) adlı yapıtıyla gerçekleşmiştir; bu resim “romantik” istekler aracılığına başvurmaksızın, ilkbaharda doğanın parıltısının kaçıcı bir anını doğrudan doğruya yansıtır. Henüz Manet’nin tekniğine bağlı olan bu yapıt, 1867 Sergisi’ne kabul edilmeyince, Monet’ye yardım amacıyla Bazille tarafından satın alındı (Monet 1868’de yoksulluk içinde intihar etmeye kalkışmıştı). Gene aynı yapıtta doğrudan doğruya anlaşılabilir, kavranabilir bir atmosferin “izlenimci” araştırmasını görme olanağı vardır.

GÖRÜNÜŞ VE GERÇEKLİK

Bougival’de Renoir’la birlikte çalıştıkları bir dönemde (1869), her iki ressam, tonların bölünmesi ilkesine sistematik bir nitelik kazandırarak (Mo-net£a Grenouillère, 1869) kısa süre içinde bir okula dönüşecek olan yeni bir görüşün öncülüğünü yapmış oldular. 1870’in sonlarında Monet, Londra’da Pissarro’nun yanma gitti; orada manzara ressamı Daubigny (1817-1878) tarafından tablo tüccarı Paul Durand-Ruel ile tanıştırıldı. İngiltere’de kaldığı süre içinde eşsiz güzellikte sis manzaralı tablolar yaptı; bunlardan biri de Londra Parlamento Binası’dır (1871). Hollanda’da bir süre kalıp Japon estamplarıyla ilgilenen ve bunlardan büyük ölçüde esinlenen Monet daha sonra Fransa’ya döndü (1871).

Aynı yılın sonunda Argenteuil’e yerleşen sanatçı, Seine kıyılarında yer alan bu küçük bucağı, izlenimci hareketin gerçek bir merkezi haline getirdi. 1872’de Le Havre’da yapmış olduğu İzlenim, Gün Doğumu adlı yapıtı, fotoğrafçı Nadar’da 15 Nisan 1874’te düzenlenen toplu serginin konusu haline geldi. Kent görünümleriyle ilgili manzara çalışmalarında bile (Saint-Lazare Garı’ndan görünümler dizisi, 1876-1877) Monet, görüşünü, bilinmeyen gerçekliklerle sıkı bağmtı içinde bulunan ve “en çok görünüş”
olarak adlandırdığı şeye uyguladı.

GİVERNY

1878’de Vetheuil’e yerleşen ressam, beş yıl sonra Giverny’ye kesin olarak yerleşti ve yaşamının sonuna kadar orada kaldı.

1888’de Midi’ye yaptığı bir yolculuktan sonra Paris’te, Antibes’de yaptığı manzaraları sergiledi. 1890-1891 yıllarında gerçekleştirdiği Kavaklar ve Saman Yığınları dizisinden sonra Monet, ışık öğesinin ve kaçıcı anların görünüşlerinin giderek daha ağır bastığı yapıtlar vermeye başladı: Rouen Katedralleri dizisi (1892-1894). 1900’den az önce ve yaşamının sonuna kadar Monet, Giverny’deki bahçesinde bulunan havuzdaki nilüferlerin resmini yaptı. Konuyla ilgilenmeyeni sanatçı, yalnızca su yüzeyi tema sil üstüne yaptığı “çeşitlemeler”le “izlenimci tarz”ı sınırlarının sonuna kadar | zorladı.

1916’da başladığı ve öldüğü yıl tamamladığı çok büyük formalı Nilüferler dizisi devlete armağan edilmiştir, i Sanat tarihinin çok önemli bir noktası sayılan bu yapıt, 1927’de, Monet’nin resminin halk tarafından büyük ilgi gördüğü bir dönemde sergilenmiştir.

Yorum yazın